Údržba kolieskových korčúľ

Údržba kolieskových korčúľ

Obstaraním korčúľ povinnosti nekončia. Na to, aby si si mohol vychutnávať kvalitnú jazdu čo najdlhšie, je potrebné sa o korčule starať. Ak chceš predchádzať úplnému znehodnoteniu korčúľ, starostlivosť nemôžeš zanedbávať.

Na množstvo otázok, ktoré ťa zaujímajú hneď na začiatku ti odpovie priložený servisný manuál. V ňom sa dozvieš, ako vymeniť či namontovať brzdu, či máš vyberateľné vnútro, príp. aká je odporúčaná starostlivosť o korčule. Existujú však základné kroky, ktoré treba dodržiavať pravidelne.

Pred začiatkom každej sezóny je dôležitá základná údržba. Prioritne by si mal venovať pozornosť kontrole koliesok, ich prípadnej výmene či otočeniu. Ak na kolieskach, ráme alebo topánke vidíš prasklinu alebo inú chybu, ktorú považuješ za vážnu, najlepšie je zastaviť sa priamo v špecializovanej predajni alebo v servise, kde ti so všetkým odborne poradia a pomôžu ti šťastne otvoriť korčuliarsku sezónu.

1. Vizuálna kontrola

Manuálnu a vizuálnu kontrolu by si nemal robiť iba občas, ale pravidelne pred každou jazdou. Zamedzíš tak prípadnému uvoľneniu korčúľ, alebo úrazu. Dôležitá je rotácia koliesok, plynulosť, zvuk či vybočenie. Nemenej závažným problémom je nedostatočné dotiahnutie koliesok. Zatiahnutie by si mal robiť vždy pred jazdou. Pred každým zatiahnutím koliesok ich najprv jemne uvoľni, aby si po toľkých zaťahovaniach nemal “zapečené závity”.

 Pro Tip: Na cestu si pribaľ aj imbusový kľúčik. V nečakaných situáciách ďaleko od           domu sa môže stať tvojim neoceniteľným pomocníkom.

2. Demontáž koliesok

Ak si nováčik alebo neskúsený korčuliar, je veľmi pravdepodobné, že vymieňania koliesok sa najprv zľakneš. Môžeme ťa upokojiť, nič náročné to nie je, a aj pri základných znalostiach to zvládneš ľavou-zadnou.

V tomto prípade rozoznávame dva druhy korčúľ. Jeden typ má závit iba z jednej strany. Vtedy stačí využiť iba jeden imbusový kľúč, vnútorná časť hlavičky totiž zapadá do drážky v ráme. Hovoríme napríklad o väčšine freeskate modelov a rýchlostných korčúľ.  Ak majú korčule otvory na ibusový kľúč z oboch strán, je potrebné využiť dva imbusové kľúče. Šróbik stačí z jednej strany prichytiť, druhú tak poľahky odšróbuješ.

Vo vnútri sa nachádzajú aj dve ložiská a medzi nimi vymedzovací krúžok (spacer). Ten zaručuje plynulé točenie koliesok pri jazde. Všetko pokope držia osky.

Pro Tip: Ak doťahuješ alebo uvoľňuješ osky, daj pozor, aby si imbusák vložil poriadne        dovnútra závitu a nestrhol tak jeho hranu.

3. Otáčanie koliesok

Pri kontrole koliesok je dôležitým indikátorom opotrebenia ich obrúsenie. Našťastie, nie každé opotrebenie nevyhnutne vyústi do výmeny všetkých koliesok. Jednoduchým riešením je ich otočenie.

Ako otáčať kolieska

Ak máš korčuľu so 4 kolieskami, stačí vymeniť prvé koliesko s tretím a druhé so štvrtým, pričom kolieska otočíš o 180° – teda obrázok bude smerovať na opačnú stranu. Je to preto, že prvé koliesko sa väčšinou opotrebuje najrýchlejšie, rovnako ako posledné. Keďže však nohy nevyužívame rovnomerne a vždy tlačíme jednou viac, ako druhou, ešte lepšou alternatívou je vymeniť kolieska na oboch naraz. Postup je rovnaký, avšak kolieska netočíme o 180°. Prvé ľavé umiestnime ako tretie pravé a naopak. Takto postupujeme, až kým vymeníme všetky.

Pokiaľ disponuješ trojkolieskovými korčuľami, Rollerblade odporúča vymeniť prvé koliesko so stredným, stredné umiestniť dozadu a zadné zasa dopredu. Ak sa rozhodneš vymeniť pravé kolieska za ľavé, nezabudni, že ich netreba otáčať o 180°.

Powerslide zasa ponúka inú taktiku – vymeniť prvé koliesko s tretím. Všetky tri potom stačí otočiť okolo svojej osi. 

Tieto nápady ber ako rady, nie všetko totiž vyhovuje každému. Prioritne by si sa mal zamerať na tvoj štýl jazdy a podľa toho prispôsobiť otáčanie.

Výmena koliesok

Ak sa pýtaš, ako zistiť, kedy stačí kolieska otočiť a kedy je potrebné ich vymeniť, univerzálna odpoveď neexistuje. Nové kolieska majú presne v strede tzv. stredový prúžok. Podľa neho môžeš zistiť, ako veľmi sú tvoje kolieska opotrebované. Ak si začneš všímať, že vrchná vrstva (najmä vnútorná strana) na prednom koliesku postupne schádza a koliesko sa zmenšuje, je najvyšší čas kolieska otočiť. Ak však toto opotrebenie začína viditeľne zväčšovať a tvoja jazda už nie je taká hladká, ako predtým, najlepšie je kolieska vymeniť úplne.

4. Kontrola rámu

Napriek tomu, že najväčšiu pozornosť venujeme kolieskam, netreba zabúdať ani na rám a topánku. Pokiaľ máš možnosť rám utiahnuť, t. j. nie je nanitovaný, pomocou imbusového kľúča ho môžeš jednoducho utiahnuť. Postup nájdeš v manuály, alebo ti s ním poradia odborníci na predajni.

 Pro Tip: Existujú typy korčúľ, kde vieš pre zlepšenie korčuliarskeho štýlu zmeniť polohu rámu. Ako si správne nastaviť rám na korčuliach zistíš tu.

5. Údržba ložísk

V praxi rozoznávame tri typy ložísk – zapúzdrené ložisko, ložisko s prachovkou a ložisko s poistným krúžkom. Väčšina modelov je dodávaná s tuhým mazivom a preto ložiskám nemusíš venovať až takú pozornosť.

                               

Po určitej dobe používania môžeš zistiť, že ložiská už nefungujú tak dobre, ako predtým, príp. sú príliš hlasné. Ložiská, ktoré sa dajú otvoriť môžeš pomocou pár krokov vyčistiť. Ako na to, ti ukážeme v budúcom článku. Pri ložiskách, ktoré sú zapúzdrené ti nezostáva nič iné, ako ich vymeniť.

Pro Tip: WD-40 nie je univerzálny pomocník. Napriek tomu, že odstráni hrdzu aj špinu, zbaví sa aj mazív v ložiskách a nepremaže ich. V konečnom dôsledku im skôr uškodí. Použi radšej olejové mazivá určené na korčuliarske ložiská alebo bicykel, prípadne silikonové , teflónové alebo tuhé mazivá.

6. Výmena brzdy 

Napriek tomu, že nie každý brzdu pri korčuľovaní využíva, množstvo výrobcov ju pridáva k základnému baleniu. Ak preferujete pocit bezpečia, je lepšie si brzdu ponechať. Pri kontrole treba skontrolovať jej uchytenie a tzv. wear limit, čiže hranicu obrúsenia. Tá býva často zaznačená ryskou. Pokiaľ je brzda zošúchaná viac, brzdenie nie je také jednoduché, znižuje sa i účinok. Pokiaľ na gume rysku nemáš, dávaj si pozor, aby si nezjazdil plastový držiak gumy. Tým by si poškodil aj šróbik, ktorý by bolo potrebné vyvŕtať.

Pro Tip: V prípade opotrebenia odporúčame úplnú výmenu brzdovej gumy. Neboj sa, ak máš značkové korčule, nie je problém kúpiť náhradnú.

V prípade, že si nebudeš vedieť poradiť ani s prepracovaným mininávodom, neváhaj sa obrátiť na náš servis. Ukážeme ti, ako sa o korčule starať tak, aby ti vydržali čo najdlhšie. Pripraveným šťastie praje!