Už si sa čo to naučil s kendamou a teraz by si si rád porovnal svoje schopnosti s kamarátmi? Alebo by ťa dokonca zaujímalo, aký hodnotiaci systém funguje na oficiálnych súťažiach? Tu sa dozvieš všetko čo potrebuješ vedieť. 

Skôr ako sa vrhneme do oficiálneho hodnotenia podľa asociácií a k oficiálnym levelom kendamovania, poďme sa pozrieť ako sa vieš neformálne zabaviť s kamošmi na seshke, či na jame. Pripravili sme pre teba zoznam mini-hier, ktorými si vieš s pár kamarátmi skrátiť dlhé chvíle:

Moshikame walk

Ide o prehadzovanie tamy z big cupu do base cupu a naspäť - konkrétne s každým krokom by si mal spraviť jedno prehodenie. S kamarátmi si môžete zadať akú oblasť máte obísť alebo kam máte prejsť. Vypadáva ten, kto prekazí rad prehodov.

Kendama Candle Ninja

Túto hru môže hrať ľubovoľný počet hráčov. Každý ochopí svoju kendamu do candle gripu (za spike). Tama je uložená na base cupe. Cieľom hry je pomocou rúk a nôh (prípadne inými časťami tela - predstavivosti sa medze nekladú) vyviesť protihráča z rovnováhy a zhodiť mu tamu. Ak máte viac kendám, môžete hrať verziu, kedy v oboch rukách držíš jednu kendamu a keď ti spadne tama z jednej, položíš ju, ruku si dáš za chrbát či hlavu a pokračuješ. Vyhráva hráč, ktorý zostane ako posledný s aspoň jednou kendamou v ruke (s tamou v base cupe).  

Unicorns (Jednorožce)

Všetci si dajú kendamu tak, že je base cup na čele, tama na chrbte a spike pripomína roh jednorožca. Ďalej hráči musia prejsť nejakú dráhu alebo splniť nejakú úlohu bez toho, aby im padla kendama z hlavy. Môžete to však využiť aj ako alternatívu pre predchádzajúcu hru - môžeme to volať Kendama Unicorn Ninja. 

Kendama Snake

Opäť budete s kamarátmi v kruhu. Prvý hráč zadá ľubovoľný trik, napríklad Kozara (Small Cup). Ďalší na to nadväzuje - urobí kozaru a napríklad Tomeken (Spike). Takto pokračujete a nabalujete na seba triky - kto to pokazí vypadáva. Posledný kto zostal, vyhral.

7 to Spike

Na začiatok si musíte určiť kto bude King of Mountain a hodnotitelia/porota, ostatní sú záujemcovia "o trón". Záujemcovia chodia po jednom za kráľom a spravia trik zakončený spikom. Potom urobí ľubovoľný trik kráľ. Porota zhodnotí, kto urobil lepší trik. Ak kráľ, zostáva "na tróne" a dostáva bod. Ak záujemca, dostáva bod, ide "na trón" a nahrádza pôvodného kráľa. Hra takto pokračuje kým niekto nezíska 7 bodov - ten vyhráva.

Spike Off (Last Man Standing)

S kamarátmi si stúpnete do kruhu a určíte niekoho, kto bude zadávať ľubovolné jednoduché triky. Kto trik pokazí, ide z kruhu von. Vyhráva posledný - last man standing.

Oficiálne a neoficiálne súťaže, skúšky

Existujú viaceré spôsoby ako sa vieš zúčastniť rôznych súťaží, či dokonca oficiálnych skúšok (po ktorých dostaneš potvrdenie o tvojej oficiálnej úrovni a budeš zapísaný do registra). 

Neoficiálne súťaže

Usporiadavajú sa rôzne neoficiálne súťaže, ktoré majú najčastejšie podobu jamov a seshiek. Na nich sa môžeš stretnúť s týmito typmi súťaží:

Speedladder

Ide o dopredu oznámenú súťaž, nakoľko je nutné vopred uverejniť triky, v ktorých sa bude súťažiť. Úlohou je spraviť dané triky v poradí a čo najrýchlejšie. V momente však ako hráč zvládne jeden trik a prejde na druhý, nemusí sa vracať ak tento pokazí. Jednoducho po zvládnutí sa automaticky prechádza na ďalší trik a predchádzajúci je povežovaný za splnený. Vyhráva hráč s najlepším časom a väčšinou sú rozdelení aj do kategórií - Beginner a Intermediate.

Game of Ken

Ide o rovnakú hru ako napríklad Game of Scoot, len s Kendamou. Nie je presne dané ako sa určí prvý hráč. Zvyčajne to rozhodne klasické kameň-papier-nožnice, ale bežne vidíme ako rozhodujúci bod, kto spraví viac earth-turnov v rade. Prvý hráč zadáva trik – ak sa mu to nepodarí na prvý krát, zadáva trik protihráč. Protihráč má po zadaní dva pokusy na jeho prevedenie zadaného triku. Ak sa mu to nepodarí ani na druhý krát získava jedno písmeno z troch (K-E-N). Kto získa ako prvý všetky tri písmená, prehral. Ak hráčovi chýba už iba jedno písmenko, na zopakovanie zadaného triku má tri pokusy. Hrať však môže aj viac hráčov a môžete sa dohodnúť aj na ľubovoľný počet písmen (K-E-N-D-A-M-A-K-E-N...).

Open Division

Veľmi podobná hra ako Game of Ken, ale má predurčené triky. Hráči dostanú zoznam trikov, rozdelených väčšinou do kategórie Amateur a Pro. V tejto hre nejde o to, urobiť trik čo najrýchlejšie, ale na čo najmenej pokusov. Hráči si strihnú kto začne a ten sa pokúsi spraviť prvý trik zo zoznamu (najlepšie na prvý krát). Potom ide druhý hráč a ak dá trik na menej pokusov ako protihráč, dostáva bod. Kto získa prvý tri body, vyhráva. Vo finále sa zvykne hrať na 5 bodov.

Freestyle 

Vo freestyle stoja proti sebe poväčšinou dvaja hráči. Obaja majú určený časový limit (napr. 1 minútu) aby predviedol svoju zostavu, väčšinou aj do hudby. Porota v nepárnom počte hodnotí na základe rôznych kritérií, kto zvládol svoju zostavu lepšie - hodnotia sa kritériá ako kreativita, technická náročnosť a tak podobne. Freestyle je preferovaný typ súťaže mnohých, nakoľko sa tu môže prejaviť špecifický štýl každého hráča. 

Oficiálne súťaže

JKA (Japonská Kendama Asociácia) a BKA (Britská Kendama Asociácia) usporadúva skúšky, ktorých výsledkom môžeš získať oficiálny certifikát, potvrdzujúci tvoj level kendamovania. Ako prvé sa však pozrieme na najväčšiu oficiálnu súťaž v kendamovaní, ktorá sa usporadúva každoročne v rodisku kendamy – v Hirošime.

 

Kendama World Cup

Ako už z názvu vyplýva ide o majstrovstvá sveta v kendamovaní. Je to súťaž s naozaj komplexným a aj dosť zložitým systémom hodnotenia – napriek tomu sa tu dá dosť taktizovať. Dopredu je zadaný zoznam, na ktorom sa nachádza 120 trikov – tie sú rozdelené do 12 skupín (v každej po 10 trikov). 12 skupín predstavuje 12 úrovní – č.1 = najjednoduchšie triky, č.12 = najťažšie. Ku každému triku je priradený počet bodov, ktoré získaš po správnom prevedení daného triku (čím vyššia úroveň, tým viac bodov). Triky sa nesmú opakovať. Súťaž trvá dva dni.

 Prvý deň (deň kvalifikácie) robia hráči výber svojich 12 trikov. Týchto 12 trikov predvedú v dvoch kolách rozdelených na 6 a 6 trikov – na každé kolo má hráč 3 minúty. Top 25 hráčov postupuje do finále.

 Druhý deň (finále) má každý hráč opäť tri minúty a k dispozícií má paletu trikov z kategórie 3 až 12. Vo finále sa body dávajú „na druhú“ – to znamená, že ak hráč urobí trik úrovne 5, nedostane zaň 5 bodov, ale 25. Pri úrovni 12 tak dostaneš 194 bodov. Tu prichádza na rad taktizovanie – urobiť najprv čo najviac najťažších trikov, nazbierať body a potom to ešte dotlačiť jednoduchými „istotkami“, alebo začať na rozbeh zľahka, postupne zvyšovať úroveň, ale riskovať, že sa nedostaneš ku svojim najlepším trikom.

 

Skúšky JKA a BKA

V kendamovaní vieš po zložení skúšok dosiahnuť viaceré úrovne – Kyu a Junshodan. Tieto dve úrovne majú rôzne levely a rôzne podmienky na splnenie. Po ich splnení dostaneš certifikát o tvojej úrovni a taktiež budeš zapísaný do registra hráčov.

Podmienky

Kendama

Súťažiť nemôžeš s hocijakou kendamou. Taktiež musíš mať vlastnú kendamu – na jedného súťažiaceho pripadá (minimálne) jedna jeho vlastná kendama. JKA a BKA má aj na takéto veci presne dané smernice. Akceptované sú iba štandardné nelepivé farby, ak nie je uvedené inak. Celkovo sú lepivé (či dokonca super lepivé a pogumované) povrchy zakázané. Na fotke môžeš vidieť, aké označenie musí mať kendama, aby bola vhodná na takúto súťaž. Ešte existuje jedna nová – JKA „odporúčaný produkt“.

 

  • Sunrise – štandardný/metalický alebo neónový povrch
  • Play – modely 2012 a novšie
  • Sweets – iba štandardné a paint modely (2015 F3/2014 Focus)
  • Tribute – štandardné a priehľadné povrchy
  • Krom – iba štandardný model Naturals
  • Su Lab – iba natty
  • Nativ – iba natty
  • Royal – Original alebo SuperNatural
  • Oozora – všetky modely okrem Reshape
  • Baseline – iba natty

 

 Modifikácie

Sú určité modifikácie, ktoré patria medzi schválené. V tabuľke nižšie sme ti zhrnuli aké modifikácie by si na takejto súťaži mohol mať a aké zase naopak nie. Každý rozhodca si môže ale stanoviť aj svoju podmienku, pre ktorú požiada hráča o výmenu kendamy za inú. Tieto sú však základné a platia pre všetkých. Taktiež podmienky na akceptovateľné nálepky/seals môžu byť v JKA a BKA o trochu iné – tieto podmienky aktualizujú na svojej stránke.

 

Triky a tabuľka

Každá úroveň má svoje predpísané triky a počet pokusov, na ktoré je nutné daný počet úspešných opakovaní spraviť. Nižšie uvádzame o aké triky ide a ako vyzerá tabuľka, do ktorej sa zapisuje skóre.

 Kyu Level

  • Big cup – Ōzara (大皿)
  • Small cup – Kozara (小皿)
  • Middle cup – Chūzara (中皿)
  • Candle – Rōsoku (ろうそく)
  • Spike – Tomeken (とめけん)
  • Airplane – Hikōki (飛行機)
  • Swing in – Furiken (ふりけん)
  • Around Japan – Nihon Isshū (日本一周)
  • Around the world – Seikai Isshū (世界一周)
  • Lighthouse – Tōdai (灯台)
  • Moshikame – (もしかめ)

 

Junshodan Level

  • Spike – Tomeken (とめけん)
  • Airplane – Hikōki (飛行機)
  • Swing in – Furiken (ふりけん)
  • Around the prefecture – Ken Isshū (県一周)
  • Around Japan – Nihon Isshū (日本一周)
  • Around the world – Seikai Isshū (世界一周)
  • Lighthouse – Tōdai (灯台)
  • Slip stick – Kensaki Suberi (けん先すべり)
  • Moshikame – (もしかめ)

 

Priebeh skúšky si môžeš pozrieť v tomto videu: